Cestovní zpráva z expedice Itálie – Tagliamento 2005

03.09.2005 | redakce

   Ve dnech 17.8.2005 – 28.8.2005 byla uskutečněna s vozem ARO 243 TD reg. značka 1J5 0189 expediční cesta do Chorvatska a Itálie.
   Cesta byla uskutečněna sériovým vozem bez konstrukčních úprav (vyjma prodloužené hadice sání a příplatkové uzávěrky zadního diferenciálu), s najetým počtem 15000 km. Vůz byl obut do pneumatik KUMHO VENTURA AT 235/75 R15 a vybaven střešním nosičem a střešním boxem. Osádku vozu činily dvě dospělé osoby a zavazadla v celkové hmotnosti ca 400 kg.
   Cílem expedice byl pobyt v Chorvatsku (4 dny) a následně přesun do severní Itálie. Zde se nachází řeka Tagliamento, která má koryto široké 1-2 km. Koryto je na jaře plné a slouží k odvádění vody z tajícího sněhu z Alp. V průběhu léta je koryto polovyschlé a proud řeky se dělí na několik ramen, která se různě proplétají a spojují. Náplní expedice byl průjezd korytem řeky a brodění přes její jednotlivá ramena. Průměrný denní počet brodů byl 10, hloubka brodů do 90 cm.
   Povrch koryta je střídavě kamenitý (drobné oblázky i velké kameny až ca 20x15 cm) a písčitý. Jízda korytem i brodění bylo prováděno výlučně s redukovaným pohonem 4x4.
   Proti vozu ARO stály vozy typu NISSAN Patrol, Toyota Land Cruiser 90 a 100, Land Rover Defender a  Land Rover Discovery. Ve většině případů se navíc jednalo o vozy upravované (zvýšené podvozky, upravované tlumiče, velké pneumatiky typu MT, zvýšené sání atd.)
   Ačkoliv vůz ARO byl ze všech zúčastněných vozů nejmenší a měl nejmenší pneumatiky, prokázala se jeho velmi dobrá průchodnost terénem. Oproti výše jmenovaným vozům nebyl pociťován žádný handicap a ARO bylo ostatním naprosto rovnocenným soupeřem. Obzvláště ceněny byly vysoké hodnoty nájezdových úhlů a schopnost brodivosti, které braly dech i řidičům výše jmenovaných vozů s pořizovací cenou 2 - 4x vyšší než ARO. Oproti dalšímu sériovému neupravovanému zúčastněnému vozu Toyota Land Cruiser 90 vykazovalo ARO nepoměrně lepší průchodnost terénem i stupeň brodivosti. Uzávěrku diferenciálu nebylo na rozdíl od jiných vozů potřeba použít ani v jednom případě.
   Většina ostatních vozů byla vybavena palubními počítači, které po zvlhnutí působily problémy s mobilitou. Tyto problémy se ARA samozřejmě netýkaly a zde se jeho jednoduchost projevila jednoznačně výhodnou.
 
   Počet najetých kilometrů:  1940 km, z toho ca 150 km najeto v korytu řeky v režimu 4x4 s redukcí a ca 1500 km v přesunech po dálnici ustálenou rychlostí 110-120 km/h

Průměrná spotřeba nafty:  9,68 l/100 km

Spotřeba motorového oleje:  úbytek neměřitelný

Závady a problémy:   
1 upadlý šroub silentbloku výfuku, malý průsak vody při brodění záslepkou ve středovém tunelu na straně řidiče, při brodění vyšší vodou občasný průsak na straně proudu těsněním dveří, nyní po nastartování a při studeném motoru kolísání ručičky otáčkoměru v rozmezí až 1000 ot/min., po zahřátí tento problém mizí, spálený motorek zadního stěrače – zavinili jsme sami, neboť jsme ke stěrači umístili vyprošťovací kurtu, která zapnutý stěrač zadrhla. JINÉ PROBLÉMY ANI ZÁVADY SE PO CELOU CESTU NEVYSKYTLY.

   I při dlouhých přesunech po dálnici byly jízdní vlastnosti a pohodlí dostatečné, takže jsme cestu absolvovali bez známek únavy. Na sedačkách jsme měli masážní potahy „kuličky“.

   Náš vůz jsme si sami jednoduchým způsobem upravili a dovybavili do úrovně „Outdoor“, (během 10 min. možnost přestavby na lůžkové provedení, zkrácená pravá zadní lavice pro umístění bedničky s outdoor potřebami pro kempování, koberec v zadní části vozu, autorádio, autochladnička se samostatnou zásuvkou, CB vysílačka, LCD barevná televize, GSM navigace, převodník napětí 12V/230V pro napájení různých spotřebičů – např. nabíječky fotoaparátů, mobilních telefonů, notebooku atd., zářivka v zadní části vozu, nezávislé topení, voltmetr, záložní gelová baterie pro napájení výše uvedených spotřebičů při vypnutém motoru, takže jsme pro 2 dospělé osoby plně soběstační z hlediska stravování a nocování v přírodě či kempu bez nutnosti stavění stanů, či nutnosti pořizování nákladných střešních stanů. Nezávislé horkovzdušné topení WEBASTO nám navíc umožňuje vychutnávat pobyt a kempování v terénu i v chladných ročních obdobích.
   Na základě získaných zkušeností hodnotím vůz ARO 243 jako vynikající a mohu ho všem majitelům,  příznivcům značky i potencionálním zájemcům doporučit nejen ke každodennímu používání, ale i k náročnějším výjezdům a expedicím do vzdálených destinací.
                        
Zapsal: Bohdan Koumar 29.8.2005

Aktuálně píšeme

Zájem o Karoq je velký, Škoda plánuje výrobu sta tisíc | 12.10.2017

Nové Volvo XC60 2017 | 10.10.2017

Toyota ukáže mix SUV a dodávky | 10.10.2017

Komentáře ke článku

Vožit nový komentář




pátý den v týdnu

BAZAR VOZŮ 4x4 A SUV

do
do

MENU

Dříve než vyjedete do terénu, musíte se prokousat městem. Sledujte webkamery na motoristickém portálu Chcižít.cz.

Vyrobil INET-SERVIS.CZ | 2012 - 2017

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace OK