Jaký motor pohání nejlevnější terénní a užitková vozidla v Čechách?

10.01.2005 | redakce

Když v roce 1997 začala královéhradecká firma AUTO MAX hledat vhodný vznětový motor, který by pod kapotou vozidel ARO zaměnil zastaralý a již nevyhovující originální agregát, nabízelo se hned několik výrobců, kteří měli ve svém výrobním programu motor vyhovující jak z hlediska váhového, rozměrového či výkonového, tak i z hlediska plnění příslušných emisních limitů. Většina těchto zajisté kvalitních motorů však byla nabízena za ceny, které nekorespondovaly s filozofií „levného pracovního vozidla“ jakým ARO bezesporu je, neboť jejich charakteristiky průběhu kroutícího momentu a maxima otáček předurčovaly tyto motory spíše pro využití v nákladních, nikoli lehkých užitkových vozidlech.
Firma AUTO MAX spol. s r.o. nakonec zvolila jakožto dodavatele motorů v té době polskou firmu Wytwornia silnikow wysokoprežnych ANDORIA s.a. s motory řady ANDORIA 4CT90. Zajisté k tomuto rozhodnutí přispěla také skutečnost, že se tyto motory v té době prodávaly ve vozidlech LUBLIN a dokázaly svoji vysokou spolehlivost i v těch nejtěžších podmínkách. Dostupnost a ceny náhradních dílů byly jen dalšími plusy, které nakonec pro tento motor rozhodly.

Odkud se ale vlastně vzal? Firma WSW ANDORIA Andrychow je firmou s dlouholetou tradicí výroby, která vznikla v roce 1945 a již od roku 1948 se zabývá výrobou motorů. Roku 1966 zakoupila na základě rozhodnutí polské vlády licenci na výrobu britských motorů LEYLAND. Na základě dlouhodobého vývoje začala firma ANDORIA od roku 1988 sériově vyrábět vlastní řadu přeplňovaných vznětových motorů na bázi motorů LEYLAND s vlastním označením ANDORIA 4C90. Souběžně s náběhem výroby také začaly práce na vývoji nových modelů tohoto motoru. Po pádu komunistické nadvlády v Polsku byla firma WSW ANDORIA v roce 1992 přetransformována na akciovou společnost, jejíž většinový balík akcií později vlastnila DAEWOO MOTOR POLSKA. Na počátku roku 2000 však začaly finanční problémy skupiny DAEWOO GROUP. Po vyhlášení bankrotu DWMC v Korei nemohl DAEWOO MOTOR POLSKA pokračovat v obchodních aktivitách a vyhlásil ke konci roku 2001 bankrot. Z toho důvodu byla počátkem roku 2002 založena firma ANDORIA-MOT, která převzala veškeré výrobní a obchodní aktivity WSW ANDORIA s.a.  Firma ANDORIA-MOT získala hned v prvním roce práce certifikát jakosti a kvality výroby a managementu ISO TS 169 49 a dnes úspěšně exportuje svoji produkci do více než 30 zemí světa. V roce 2004 dosáhla obratu ve výši 100 mil. USD.

Díky vlastnímu vývoji se z původně britského motoru s klasickou koncepcí OHV postupně vyvinuly přeplňované vznětové motory 4CT90 se vstřikovacím čerpadlem MOTORPAL o jmenovitém výkonu 51,5 kW plnícím emisní limity EURO 2 a v době zavedení ekologické normy EURO 3 i nová verze s označením 4Cti90-1BE6 resp. 4Cti-1BE s rotačním čerpadlem BOSCH, která při objemu 2417 ccm disponuje výkonem 66 resp. 75 kW a kroutícím momentem 205 resp. 230 Nm. Tuto verzi známe velice dobře i v ČR, protože v současné době pohání v ČR vozidla celkem pěti značek: ARO 4x4, GAZ – GAZelle, HONKER, LUBLIN III a UAZ .

Firma ANDORIA-MOT však nevyrábí pouze motory pro stále oblíbenější terénní a užitková vozidla „z východu“. Ve výrobním programu nalezneme mimo jiné i lodní motory, 6 válcové přeplňované vznětové motory pro autobusy, elektrocentrály a motory pro průmyslové využití, ale také například obráběcí stroje. Nedávno firma ANDORIA-MOT představila několik prvních předsériových vzorků motorů nové řady s označením A110Di. Jedná se o zbrusu nové motory s vysokotlakým vstřikovacím systémem paliva typu common-rail s velice příznivým průběhem momentové křivky. Čtyřválcové přeplňované vznětové motory ANDORIA A110Di dosahují při objemu 2636 ccm výkonu 85 kW již při 3700 ot/min a kroutící moment 265 Nm je k dispozici v rozsahu otáček od 1800 do 2500 ot/min. I tento nový motor splňující přísné emisní limity EURO 4 bude v budoucnu dodáván do vozidel ARO, GAZ, HONKER, LUBLIN či UAZ a obohatí tak nabídky importérů těchto vozidel na českém trhu.

Aktuálně píšeme

Spekulace potvrzeny, byl představen pick-up Mercedes-Benz X | 18.07.2017

Jaguar zveřejnil informace o vozu E-Pace | 13.07.2017

Ferrari chystá novinku, představí svůj první crossover | 11.07.2017

Komentáře ke článku

Vožit nový komentář




pátý den v týdnu

BAZAR VOZŮ 4x4 A SUV

do
do

MENU

Dříve než vyjedete do terénu, musíte se prokousat městem. Sledujte webkamery na motoristickém portálu Chcižít.cz.

Vyrobil INET-SERVIS.CZ | 2012 - 2017

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace OK