Josef Macháček: Jako bych jel na Dakar poprvé...

Autor: redakce

Na Josefa Macháčka čeká při dalším ročníku Rallye Dakar 2014 premiéra za volantem buginy. Jaké jsou jeho plány v nadcházejícím maratónském závodě?

 

S notnou dávkou pokory odstartuje 4. ledna 2014 do Rallye Dakar její pětinásobný vítěz v motocyklových čtyřkolkách. Josef Macháček totiž zažije premiéru v nejprestižnější kategorii automobilů, v níž se představí s dvoumístnou buggy Optimus. Vedle řady nových věcí ho čeká i spolupráce s navigátorem Vlastimilem Tošenovským mladším.

„Ze začátku nás čekají náročné vzdálenosti. Pořadatelé pojali Dakar opravdu maratonsky. Osmisetkilometrové etapy budou pořádná porce. Při tom bude čas se seznámit s vozem a rozjezdit se. Celkově k účasti přistupuji, jako když jsem jel na první Dakar. Jsem vlastně nováček, i když znalý prostředí,“ upozornil bývalý motocyklista a slavný čtyřkolkář, který startoval na Dakaru naposledy v roce 2011.
 

Nasadí svižné, ale bezpečné tempo

Ze začátku zvolí opatrnější a poznávací jízdu, protože s buggy toho před listopadovým naloděním techniky nestihl příliš najezdit. „Budu se snažit udržet devětasedmdesátou pozici, což by v těžké konkurenci nebylo špatné. Nasadím takové tempo, o němž budu přesvědčený, že je svižné, ale relativně bezpečné, a uvidím, na co to bude stačit. V neposlední řadě bude záležet na tom, jak si Vlastík zvykne na roadbook, který se trochu liší od toho, jaký poznal v menších soutěžích,“ vyprávěl jezdec, který se kategorií bugin s menšími modely věnoval už poslední dva roky.

Šéf stáje KM Racing Martin Macík věří, že Macháčkova buggy bude hodně rychlá, i když se s ní bude hlavně seznamovat. „Machus má veliké zkušenosti a značné schopnosti zvládnout novou techniku, ale v jeho případě neumím odhadnout nějaké ambice. Každopádně bude oživení týmu, protože buginu jsme na Dakaru ještě neměli. Uvidíme, jak se s tím vypořádá,“ uvedl Macík.

I když při svých dakarských startech zažil Macháček řadu extrémů, je mu jasné, že se bude hodně učit. „To určitě nastane až přijdou písečné terény. V novém prostředí a s novým strojem se také dostaví určitá nervozita. Před odletem do Argentiny jsem ale v klidu. Vím, že spousta věcí se mi bude dostávat do krve až při závodě,“ prohlásil závodník z Konopáče u Heřmanova Městce.

Se čtyřkolkami jezdil úspěšně šestnáct let a z toho pětkrát slavil dakarské vítězství. Budou se mu za volantem hodit některé zkušenosti, které získal při řízení quadů? „Na čtyřkolce jsem uměl napravit chybu, v autě to bude těžší, protože víc váží a fyzikální zákony se nedají obejít. S tímto autem nemám moc zkušeností, ale když jsem startoval s menšími buginami, dokázal jsem je v krizovce podobně jako čtyřkolky odhodit bokem. Uvidím, jak se bude auto chovat ve vyšších rychlostech a čeho budu schopný já. Nemám žádný patent na to, že jsem automobilový jezdec,“ poznamenal šestapadesátiletý pilot.
 

Jízdu bez roadbooku si bude víc užívat

„Těším se, že nebudu muset sledovat roadbook. To jsem se vždycky na čtyřkolce i v jednomístné bugině vyplašil, když jsem se podíval před sebe a na poslední chvíli uviděl kámen nebo díru. Díky tomu, že tuto činnost bude mít na starosti Vlastík, si jízdu budu moct jinak užívat,“ pokračoval. „Skoro pořád se budu dívat dopředu a jen občas mrknu na kontrolky teploty nebo oleje. To bude veliké plus, i když manko v malém počtu najetých kilometrů bude znát. Každá etapa tak pro mě bude znamenat nové poznatky.“  

Přípravou buginy strávil Machus před odplutím techniky do Argentiny prakticky veškerý čas, ale na Rallye Dakar 2014 se bude moct spolehnout na práci mechanika Davida Srbu, který mu asistoval už při startech se čtyřkolkami. „Bude to výhoda, že si budu moct jít večer lehnout a on může udělat potřebné věci, na kterých se domluvíme. Půjde ale jen o nejnutnější zásahy, žádná prevence nepřipadá v úvahu,“ vysvětlil ostřílený matador.

Změna disciplíny pro něj neznamenala nějaký zásadní obrat ve fyzické přípravě. „Ten kdo přechází od řidítek za volant, je na tom obvykle fyzicky dobře. Při řízení auta není potřeba vyvinout nějakou zvláštní sílu, ale na čtyřkolce jsem měl zapojené ruce, nohy i záda. Jediné nebezpečí by mohla znamenat psychická únava a situace, když auto zapadne, ale na to tam budeme dva. Doma trénuju na veslařském trenažéru a váhu chci před odletem upravit střídmou stravou na pětaosmdesát kilo,“ naplánoval si.

Zdroj info a foto: kmracing.cz

Aktuálně píšeme

Přestavba aut pro firmy, myslivce či dobrodruhy | 20.12.2023

Kontrolky v autě - které jsou důležité a co dělat když svítí | 31.10.2022

Jak si užít jízdu v terénním voze bezpečně? Tohle je naše rada | 21.09.2022

Komentáře ke článku

Vožit nový komentář




pátý den v týdnu

BAZAR VOZŮ 4x4 A SUV

do
do

MENU

Dříve než vyjedete do terénu, musíte se prokousat městem. Sledujte webkamery na motoristickém portálu Chcižít.cz.

Vyrobil INET-SERVIS.CZ | 2012 - 2024 | nastavení cookies