Model TREKKA, předchůdce Kodiaqu, slaví 50 let

Jan Prošek

Psal se rok 1966 a na Novém Zélandu se začal vyrábět lehký terénní vůz společnosti ŠKODA. Dostal název TREKKA. Podvozek přebral z vozu Škoda Octavia. Zákazníci měli k dispozici několik karosářských provedení. Důraz byl kladen na vyšší odolnost a co nejnižší provozní náklady.

Od roku 1956 byly vozy na území Nového Zélandu dopravovány v demontovaném stavu (CKD, tedy completely knocked down). K tomuto způsobu přepravy došlo z daňových a celních důvodů. O transport se starala firma Moro Industries International v Otahuhu. Mladoboleslavská automobilka si dala cíl vytvořit auto pro pestré využití tamních farmářů, řemeslníků či obchodních zástupců. Spolupráce na co nejvhodnějším modelu probíhala i s firmami přímo na Novém Zélandu.

V období mezi lety 1965 a 1966 vzniklo nemalé množství návrhů, modelů a prototypů, na nichž se výrazně podepsali dva muži. Bývalý vedoucí vývoje karoserií automobilů ŠKODA Josef Velebný a novozélandský designer George Taylor. Z Mladé Boleslavi byl v rozloženém stavu dodáván upravený podvozek pro model Škoda Octavia. Lišil se zkrácením rozvoru z 2389 mm na 2165 mm a upravením stálého převodu nápravy ze 7,78 na 5,25. Výbava se také lišila model od modelu. Cílem bylo vyjít vstříc zákazníkům. Pohon všech čtyř kol se hodil v obtížnějších podmínkách.

Vůz TREKKA měl čtyřválec o objemu 1221 cm3 a dosahoval výkonu 34 kW (47 koní). Nejvyšší možná rychlost se pohybovala mezi 105 až 110 km/h. Spotřeba se pohybovala okolo jedenácti litrů na sto kilometrů. Zákazníci si mohli vybrat mezi třídveřovým pick-upem (dvě až osm míst), provedením s plátěnou nebo pevnou střechou, kombi nebo plážovou variantu.

Mezi roky 1966-1972 vzniklo takřka tři tisíce vozů ŠKODA TREKKA, který je podle mnohých považován za historicky první automobil, který byl navržený a vyráběný na Novém Zélandu. Export se prováděl například do Austrálie, Fidži, Samoi či Vietnamu. Velmi podobný koncept použila ŠKODA i v Pákistánu, kde se v květnu 1970 rozběhla výroba vozu Skopak (Škoda-Pákistán). V současné době se vozy společnosti ŠKODA prohrávají na více než sto trzích po celém světě.

Aktuálně píšeme

Přestavba aut pro firmy, myslivce či dobrodruhy | 20.12.2023

Kontrolky v autě - které jsou důležité a co dělat když svítí | 31.10.2022

Jak si užít jízdu v terénním voze bezpečně? Tohle je naše rada | 21.09.2022

Foto





BAZAR VOZŮ 4x4 A SUV

do
do

MENU

Dříve než vyjedete do terénu, musíte se prokousat městem. Sledujte webkamery na motoristickém portálu Chcižít.cz.

Vyrobil INET-SERVIS.CZ | 2012 - 2024 | nastavení cookies